(Foto: ZŠ Višňové) První ze šesti nových jedlých školních zahrad mají ve višňovské základní a mateřské škole. Její provoz zahájila sobotní slavnost s férovou snídaní, komentovanou prohlídkou se zahradníkem Tomášem Svobodou, který poskytl cenné rady při vybudování jedlé zahrady a vedl workshopy pro veřejnost.
Následovalo vaření s lektorkou „Skutečně zdravé školy“ Andreou Hruškovou, která se zaměřila na zpracování plodů tak, aby jídlo oslovilo i nejmenší. Děti si také vytvářely škvorovníky s pomocí višňovských školáků z nejvyšších ročníků. Na bleším trhu si zájemci vyměňovali zahradnické přebytky. Základní škola a Mateřská škola Višňové se v rámci programu „Skutečně zdravá škola“ zapojila do projektu „Škola v zahradě“, jehož součástí je jedlá zahrada. „Náš plán vybudovat plochy pro pěstování ovoce, zeleniny a bylinek v místě, kde se nacházel pouze trávník, byl velmi ambiciózní, ale vše se podařilo. A to díky zapojení žáků, pracovníků školy, rodičů i dobrovolníků, za což jim patří velký dík. Uspořádali jsme i dva workshopy, na kterých se účastníci pod vedením zahradníka naučili zakládat vyvýšené a hlubině zúrodněné záhony, osazovat trvalkový záhon a vysázet jedlý les. Žáci v pracovních činnostech vyrobili příbytky pro budoucí obyvatele naší zahrady, ježkovník, hmyzí domky, ptačí budky, škvorovníky, pítka a krmítka. Vytvořili i tříkomorový kompostér, zavlažovací systém využívající dešťovou vodu ze střechy školy a bylinkový záhon. Všechny součásti zahrady, která má i lavičky, dostaly popisky s QR kódy, kde jsou vysvětleny principy „přírodního zahradničení“, přiblížil ředitel višňovské základní školy Jiří Beran. Podotkl, že děti ze školní družiny předpěstovaly sazenice a záhony osázely.
Jedlá zahrada, kterou škola budovala od loňského podzimu, se tak stala nejen příjemným prostředím vhodným pro pěstování plodin, ale i pro výuku a setkávání. Jak zdůraznil ředitel a odborný garant programu „Skutečně zdravá škola“ Tom Václavík, práce i vzdělávání na školní zahradě otevírá dětem nové možnosti poznávání rostlin a živočichů. Podporuje v nich respekt k přírodě a přispívá k lepším stravovacím návykům. Zároveň posiluje jejich koncentraci, představivost, sociální dovednosti a estetické vnímání. Také zvyšuje jejich sebevědomí a pocit hrdosti z úspěchů. Do druhého ročníku Jedlá školní zahrada se zapojilo celkem 25 škol, z nichž bylo vybráno šest nejlepších projektů, které finančně podpořila společnost Lidl.