Zemědělci se v uplynulém týdnu v naší republice vzbouřili dvakrát. V pondělí v Praze, čtvrteční protest byl celoevropský a dotkl se také našeho regionu. Kolona traktorů v tento den vyjela z Agry Olbramovice a po silnici první třídy zamířila do Znojma, odtud k hraničnímu přechodu Hatě a vrátila se zpět. Farmáři nechtěli blokovat dopravu, ale vyjádřit tím nespokojenost s českou a evropskou agrární politikou. Důvodů pro to mají sedm a sjednotili je do hesla – „Zemědělství lidem a pro lidi“. Jejich argumenty rozebíráme v rozhovoru s Ing. Zdeňkem Nekulou, bývalým ministrem zemědělství, kterým byl od ledna 2022 do června 2023. Položila jsem mu proto sedm otázek, osmá je na zamyšlení.
1/ Prvním důvodem k čtvrtečnímu protestu farmářů je jejich – „ohromné a rostoucí byrokratické zatížení“. Ať jde o žádosti o dotace, výkazy, formuláře, z nichž některé se dostávají do vzájemné kolize a jsou tak nesplnitelné. Je možné to změnit?
Určitě to jde. Za prvé je nutné se přestat vymlouvat na Evropskou unii. V naší zemi je bohužel hodně rozšířený úřednický nešvar, že si evropské směrnice sami ještě více zpřísňujeme, ale pak se vymlouváme na Brusel. Jako ministr zemědělství jsem snižování byrokracie razantně prosazoval a v praxi uskutečňoval. Využíval jsem k tomu svou Antibyrokratickou komisi na Ministerstvu zemědělství složenou ze zemědělců, ale také během českého předsednictví v Evropské unii od července do prosince 2022, kdy jsem v Bruselu řídil jednání všech evropských ministrů zemědělství. Tehdy se podařilo prosadit řadu úlev a omezit řadu byrokratických regulací. Po nás nastoupili Švédové a toho se mnozí obávali. Bohužel po mém odchodu nastal pravý opak a došlo k opětovnému nárůstu byrokracie. Příkladem může být například to, že satelitní snímkování mělo radikálně omezit počet kontrol u zemědělců. Za mého nástupce nastal pravý opak s klasickou výmluvou na Evropskou unii.
2/ Starou bolestí nejen našich zemědělců, ale i ovocnářů, vinařů či zelinářů jsou dovozy zboží ze zemí, které nemusí plnit legislativu Evropské unie nebo platit clo. Často také obsahují pesticidy a nebývají kvalitní. Co vy na to?
Je to neustálý boj. Kdo k nám dováží potraviny ze zahraničí? Jsou to obchodní řetězce. Bojoval jsem s nimi nejen kvůli předraženým potravinám, ale také kvůli kvalitě potravin v obchodech. Nasadil jsem do akce takzvaná Nekulova komanda, což byly spojené kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce a České obchodní inspekce. Obchodníci mě za to nenáviděli, ale pro mě bylo důležité, aby na pultech byly bezpečné a nezávadné potraviny, a aby obchodníci nešvindlovali s cenami. Opět bohužel musím konstatovat, že po mém odchodu z Ministerstva zemědělství tento tlak polevil.
3/ Farmáři si stěžují, že jim chybí peníze na udržování kvalitního životního prostředí. Mají podle vás pravdu nebo ne?
Zemědělci mají pravdu. Pokud by současná vláda dodržovala zemědělskou část svého „Programového prohlášení vlády“ a mnou navržený, touto vládou a Evropskou komisí schválený „Strategický plán Společné zemědělské politiky pro období 2023 – 2027“, tak by to nebyl problém. Jde o 200 miliard korun, přitom 140 miliard je z rozpočtu Evropské unie a 60 miliard z rozpočtu České republiky. Tyto peníze, určené mimo jiné na šetrnější hospodaření v krajině, jsou z nemalé části nyní blokovány. Přeji mému nástupci, aby měl „koule“ se postavit třeba ministrovi financí, a když bude potřeba, tak klidně bojovat a hlasovat proti zbytku vlády, tak jak jsem to dělal já.
4/ Jsou rovné dotační podmínky v celé Evropské unii splnitelným či nesplnitelným snem?
Nejenom v Evropské unii, ale také v USA nebo jiných státech místní vlády reagují na zvláštnosti a podmínky, ve kterých hospodaří místní zemědělci, specifickým nastavením dotačních podmínek. A je v tom také velký kus politiky a ekonomických možností jednotlivých států. Rozdíly prostě byly, jsou a budou. Donedávna naši zemědělci závistivě hleděli na nastavení dotací v Německu. Ale nyní chce německá vláda úplně zrušit takzvanou zelenou naftu pro jejich zemědělce. Proto byly v Německu tak velké demonstrace a blokády s použitím zemědělské techniky. U nás se daňově zvýhodněná nafta pro české zemědělce neruší.
5/ Green Deal je soubor opatření jejichž cílem je snížit emise skleníkových plynů, aby Evropa byla v roce 2050 klimaticky neutrální. Naši zemědělci s tím souhlasí, až na „maličkost“ rok dosažení je podle nich nereálný. Vidíte to také tak?
Zcela s nimi souhlasím. Cíl je dobrý, ale termín je „vycucaný“ z prstu. Dokud nebudou na stole dopadové studie, tak takové dávání si termínů od zeleného stolu je jen zbožné přání a nemá to s realitou nic společného.
6/ Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu z roku 1992 je zřejmě příliš tolerantní, když zemědělci nyní požadují totéž. Co si o tom myslíte vy?
Zemědělská půda je základní výrobní prostředek každého zemědělce a slouží primárně pro produkci potravin k výživě občanů. Toto si musíme neustále připomínat a s půdou nakládat šetrně. Nejsem příznivcem toho, abychom zbytečně na orné půdě nejvyšší kvality stavěli například solární elektrárny. Ale jsem zastáncem toho, aby se solární elektrárny montovaly na střechy domů, výrobních hal, nebo takto zastřešili velké parkovací plochy před nákupními centry. Určitě je nutné omezit úbytek půdy.
7/ Poslední, sedmý bod protestu – „cenová strategie potravin a marže nejen pro obchodníky“, byla i vaše „parketa“ jako ministra zemědělství. Co se vám v tom podařilo a jak si vede váš nástupce Marek Výborný?
Konečné ceny potravin pro zákazníky diktují obchodní řetězce a zemědělci a potravináři v tomto tahají za kratší konec. Tvrdě jsem bojoval proti nekalým manýrům obchodníků a ti mě za to vůbec neměli rádi. Prostě jen jsem dělal svou práci.Můj nástupce Marek Výborný opakovaně prohlašoval, že není ministrem cenotvorby, a obchodníci si to vyložili tak, že v tomto nebude tak tvrdým soupeřem jako Nekula. Celou situaci asi nejlépe vystihl deník FORUM 24 (https://www.forum24.cz/vyborny-for-potraviny-budou-zlevnovat-vlastne-zdrazovat ), kde mu přimalovali oslí uši.
8/ A otázka na závěr, není škoda, že jste z Ministerstva zemědělství odešel?
Byl jsem ministrem zemědělství jeden a půl roku. Bylo to velmi intenzivních 18 měsíců. Například spousta českých ministrů přede mnou nezažila nebo po mě ještě 13 let nezažije možnost řídit Radu ministrů zemědělství celé Evropské unie, kdy jsme museli řešit i mimo jiné rybolovné kvóty v mořích okolo Evropy. Paradoxně pod naším vedením bylo po mnoha letech dosaženo v rekordním čase dohody všech členských států také u tohoto velmi citlivého tématu. Mimo jiné i za to mě evropští kolegové děkovali a litovali, že české předsednictví končí. Jinak práce ministra zemědělství byla velmi zajímavá a poučná, ale velmi důležité je také umět včas skončit.