Znojmo bude mít Online pohotovost

(ILUSTRAČNÍ FOTO: Zbyněk Kisling) Tu situaci zná takřka každý. Třeba chřipka si ke svému propuknutí zpravidla nevybírá jen pracovní dny, kdy ordinuje váš lékař. Nastává pak dilema. Nějak to o víkendu přečkat a jít k lékaři až v pondělí nebo zamířit raději hned do nemocnice, s čímž má hodně lidí problém, aby tam s nějakou banalitou neblokovali čas pro potřebnější případy. Odpověď nejen na tuto otázku by měla přinést tzv. Online pohotovost. Právě tuto službu Znojmo pro své občany nově zřizuje.

„Online pohotovost je moderní forma lékařské péče, kdy se lékař s pacientem spojí telefonicky a poskytne mu prvotní konzultaci k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu. Lékař navrhne léčebný postup a je schopen dálkově zaslat pacientovi i e-recept. Tuto službu budou moci využívat všichni občané s trvalým pobytem na území města Znojma, případně občanů dalších obcí ORP Znojmo, které se rozhodnou do projektu zapojit. Naším cílem je zajistit občanům snazší a pohodlnější přístup ke zdravotní péči,“ vysvětluje místostarosta Znojma Jakub Malačka.


Pacient se podle něj bude moci s lékařem spojit prostřednictvím videohovoru, telefonátu nebo chatu, a to bez nutnosti osobní návštěvy ordinace či nemocnice. Služba pomůže lidem v situacích, kdy je potřeba rychlá odborná pomoc. Ať už jde o konzultaci příznaků, radu ohledně dalšího postupu nebo zhodnocení, zda je nutné navštívit urgentní péči. V současnosti zástupci města Znojma jednají s dalšími obcemi regionu, osloveny byly všechny, nyní se čeká, kolik z nich se k projektu připojí. Podle Jakuba Malačky by Online pohotovost měla začít fungovat v řádu několika měsíců.


„Inspirovali jsme se v Jihočeském kraji, kde již tato služba funguje. Výsledky jsou zde velmi pozitivní, a věříme, že i naši občané službu Online pohotovosti přivítají,“ dodal místostarosta Malačka. Podle radního Pavla Jajtnera, který je zároveň lékařem ve znojemské nemocnici, by tomuto zařízení nová služba mohla odlehčit. „Jsem velmi rád, že kolega Malačka přišel s tímto návrhem. Jako dlouholetý lékař Nemocnice Znojmo mohu říci, že tato služba přinese prospěch nejen pacientům, ale i celému zdravotnímu systému. Na našem urgentním příjmu se čím dál častěji setkáváme s pacienty, kteří nemají akutní problémy a mohli by se obrátit na svého obvodního lékaře. To vede k přehlcení urgentního příjmu a prodlužování čekacích lhůt. Tento krok by mohl pomoci snížit zátěž na urgentní příjmy a umožnit pacientům lépe rozlišit, kdy je nutná osobní návštěva lékaře a kdy stačí konzultace na dálku nebo s obvodním lékařem,“ říká radní města Znojma Pavel Jajtner.


Co budou muset lidé před využitím této služby udělat? Prvním krokem bude registrace do online platformy, která umožní snadné spojení s lékařem. V případě zdravotních obtíží se pak uživatelé přihlásí a zvolí si preferovaný způsob komunikace – videohovor, telefonát nebo chat. Na druhé straně bude připraven kvalifikovaný lékař, který vyhodnotí situaci a poskytne odbornou radu. Dle ohlasů veřejnosti lidé tuto službu uvítají. „Na jednu stránku se mi to líbí. Co bych za to dala, když moje děti byly malé. Na druhou ale, když jsem někdy volala s lékařem, nikdy mi po telefonu nechtěli poradit. Je to velký risk. Uvidíme, já se k tomu lékaři vyjádří,“ uvedla v ohlasech na tento nápad Šárka Špringerová. Vedle této služby by pak řada Znojmáků uvítala obnovení zubní pohotovosti. „Ještě by to chtělo zprovoznit zubní pohotovost. Neumím si představit bolest zubů a jet v horečkách do Brna,“ upozornila Jana Štorková.

REKLAMA