Záchranáři: Našim pacientům chceme změnit život k lepšímu

(Foto: ZZS JMK) Záchranáři na jižní Moravě se jako jedni z prvních začali více než doposud věnovat nevyléčitelně nemocným pacientům i těm, kteří potřebují kromě ošetření také sociální péči. Do své každodenní praxe dokonce zavedli směrnice o paliativní péči a o sociální první pomoci. Tyto novinky v minirozhovoru přibližuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje Michaela Bothová.


Znamená to, že děláte rozdíl mezi ošetřením běžných pacientů, a těch, kteří vědí, že doba jejich pozemské pouti brzy skončí?
To v žádném případě. Naopak, jde nám o důstojný odchod dlouhodobě chronicky či nevyléčitelně nemocných. Jde o nabídku širších možností, jak tyto pacienty nevytrhávat z domácího prostředí, netransportovat je do zdravotnického zařízení a přitom zachovat důstojnost prožívání tohoto období.


Co si máme představit pod směrnicí o paliativní péči a o sociální první pomoci?
Kromě ošetření nabízíme těmto pacientům kontakty na organizace, které jim mohou pomoci v řešení jejich dlouhodobých problémů. Pokud jde o nevyléčitelně nemocné, pak se snažíme zprostředkovat kontakty na paliativní centra, která mohou významně pomoci ulehčit péči o tyto nemocné.
Naše sociální první pomoc se například vztahuje k týraným či jinak znevýhodněným dětem, k pacientům s různými závislostmi, s agresí, s psychickými či sociálními problémy, se sebepoškozováním, s poruchami příjmu potravy, k osamělým lidem či lidem bez domova. Naše výjezdy k nim nemusí být nutné, pokud jim bude věnována soustavná péče ze strany specializovaných organizací. Kontakty na ně jsou na našem webu, sdílíme je na sociálních sítích a v sanitkách vozíme letáčky s aktualizovanými daty. 


Od kdy jste tuto službu zavedli?
Obě směrnice platí a naplňujeme je už druhým rokem.


S jakým se setkala ohlasem?
Máme velmi kladné reakce, jak od pacientů, tak posádek i ze strany dotčených organizací. Je to významný krok kupředu.


Můžete uvést příklady?
Uvedu jeden, kdy máme v péči pacientku v těžké opilosti a ze záznamu zjistíme, že jsme  k ní ze stejného důvodu (intoxikace) vyjížděli opakovaně. Samozřejmě jí pomůžeme v rámci aktuální situace. Ona ovšem potřebuje dlouhodobou péči a právě proto jí nabídneme kontakty, které jí mohou pomoci vyřešit její závislost na alkoholu. Posádky zdravotnické záchranné služby mají možnost pacienta po vyšetření a ošetření ponechat na místě, nebo jej transportovat do zdravotnického zařízení, pokud je k tomu důvod. To znamená, že v obou situacích mu předáme potřebné kontakty.


Stalo se někdy, že jste nemuseli k pacientovi vyjet, že ho uklidnila a na pomáhající organizaci či spolek nasměrovala operátorka vašeho dispečinku?
Pokud se naši operátoři na základě získaných informací domnívají, že není nutný výjezd naší posádky a pacientovi může pomoci praktický lékař nebo návštěva pohotovosti, pak volajícího takto nasměrují. A stejně tak dokáže operátor rozpoznat, když telefonuje někdo, kdo v dané chvíli nepotřebuje urgentní pomoc, ale tu dlouhodobou. Pak jej odkáže na příslušné organizace. Samozřejmě je na pacientovi, jak s kontaktem naloží. My bychom si pochopitelně přáli, aby jej využil a aby se tím pádem zlepšila jeho celková situace. Což je naším záměrem.

REKLAMA