Znojmo láká turisty, hitem zůstává podzemí

Stále více se projevuje fakt, že cestovní ruch je zásadním pilířem pro udržitelnost menších a středních podnikatelů. Trend vývoje návštěvností se po covidových letech mění, a i přes to se turistické provozy Znojemské Besedy srovnávají s čísly jako v minulém roce, v několika případech se křivka i zvýšila. „Na Světový den cestovního ruchu (27. září – pozn. red.) jsme se ohlédli za uplynulými osmi měsíci, které se snažíme porovnat s minulým rokem tak, abychom uměli zareagovat nabídkou a třeba i dalšími marketingovými kampaněmi, které připravujeme. Věřili jsme, že dosáhneme alespoň obdobných čísel minulého roku, rozhodně ale překvapením je pro nás jeden z nejzásadnějších provozů, a to znojemské podzemí, do kterého se od ledna do srpna vydalo téměř 45 tisíc turistů. Tedy o tisíc osob více než v minulém roce,“ komentuje František Koudela, ředitel Znojemské Besedy. Dalším turistickým cílem, který zaznamenal nárůst je prohlídka Hradebního opevnění, o kterou mělo zájem o 20 % více návštěvníků než loni, a Expozice pivovarnictví, do které dorazilo bezmála 4 000 turistů. Tedy více jak o třetinu více než v loňském roce.


„Investice do turismu je pro Znojmo zásadní. Máme nádherně dochované historické centrum, které nadchne opravdu všechny přijíždějící, dále tradice jako vinařství, vaření piva, máme také přilehlý Národní park Podyjí a velkou nabídku nejrůznějších zážitků. Dohromady se tak stáváme cílem nejen krátkých výletů, ale i letních rodinných dovolených. Za to jsme rádi, a věříme, že tento trend bude v dalších sezónách pokračovat,“ říká Bohumila Beranová, místostarostka, která má kulturu a cestovní ruch v gesci.
Jedním z hlavních trendů je „investice do zážitků“. Ve Znojmě, městě druhé volby, se v posledních třech letech zvýšila nabídka netradičních prohlídek a atrakcí. Jsou to třeba okruhy sakrálními stavbami, nebo jiné architektonické prohlídky. Zájem turistů se ale zvyšuje také u vodního vyžití nebo o gastronomické akce. „Novinkou naší nabídky byla prohlídka krytu civilní obrany, které je velmi specifická, a i ta si našla své zájemce. Pro ty nejmenší jsme poprvé uvedli letní prohlídky s tématem Poklady královského města. Jsou to dvě novinky, které se osvědčily, a které určitě uvedeme i v další sezóně,“ doplňuje František Koudela.


Cestovatelé se oddávají nostalgii a tráví čas s rodinou – je jedním z vysledovaných trendů největšího portálu Booking.com, který zprostředkovává ubytování. Právě tím vzniká pro znojemský region velká příležitost pro zvýšení vícedenních pobytů, a také pro prodloužení turistické sezóny. Jednou z dalších cest je nově spuštěný projekt ZNOJMO.EVENT zaměřený na MICE turismus, který motivuje podnikatele a eventové manažery, aby do Znojma zvali své klienty na pracovní i nepracovní cesty. Díky nim totiž získávají třetinovou slevu na provozech Znojemské Besedy. Do tohoto projektu se ještě mohou zájemci registrovat na webu www.znojmoevent.cz.


„Za přívětivá čísla jsme rádi, protože je to ta největší zpětná vazba naší práce, ale musíme být obezřetní. Spolu s podnikateli sledujeme, že turisté přehodnocují své výdaje, a je tak důležité zůstat zajímavým, jihomoravským městem, které ale bude cenově dostupné. Není pro nás zásadní zvyšování návštěvnosti, ale spíš stabilita prostředí cestovního ruchu,“ uzavírá František Koudela.

REKLAMA