Mašovický lom napodobil po třech staletích londýnskou Temži

(FOTO: M. Schneider) Se stejným nadšením a obdivem jako v roce 1717 král Jiří I. poslouchal Vodní hudbu na řece Temži v Londýně, přijali posluchači v uplynulém týdnu tuto skladbu v zatopeném lomu v Mašovicích. Hudebníci i král s doprovodem před 306 lety seděli na lodičkách, v Mašovicích zase muzicírovali na dřevěném molu, diváci byli na loďkách, další zhlíželi z tribuny na okolní skále.


Koncerty s názvem Oslava vody se v lomu uskutečnily dva – v úterý a ve středu, a byly součástí Hudebního festivalu Znojmo. Tradičně je zahájil prezident festivalu Jiří Ludvík, který uvedl orchestr Czech Ensemble Baroque a jeho dirigenta Romana Válka. Kromě suit Vodní hudby Georga Friedricha Händela zazněla i skladba pro flétnu a orchestr Georga Philippa Telemanna. Hráči před vystoupením pečlivě naladili své nástroje, zvláště cembalo, protože na jejich zvuk by mohla mít vliv okolní vodní hladina. Zážitek z poslechu hudby na vodě či v její těsné blízkosti si nenechalo ujít celkem na pět stovek posluchačů.
„Oba koncerty byly extrémně náročné. Uspořádali jsme je především proto, aby si lidé uvědomili, jak cennou přírodní památku v okolí Znojma máme,“ uvedl Ludvík. Hudební produkci na hladině mašovického lomu hodnotí jako nejodvážnější projekty letošního festivalu.


Během úterního koncertu došlo k výpadku proudu, takže molo s orchestrem se ocitlo ve tmě. Vlastním zdrojem elektřiny jej pohotově, během asi šesti minut, nahradili dobrovolní hasiči z Mašovic. Pořadatelé toho vtipně využili při středečním vystoupení a o přestávce na chvilku záměrně vypnuli osvětlení. Mašovický lom na obě vystoupení bezplatně zapůjčil jeho majitel Stanislav Kacetl, kterému prezident festivalu za tento počin velmi děkuje. Poděkování patří i místním hasičům, kteří měli na obou koncertech službu. Deset loděk pro návštěvníky poskytl oddíl vodních skautů ze Znojma.

REKLAMA