Výměnu stožárů u hráze Vranovské přehrady zajišťoval vrtulník

Zajímává akce, při které asistoval vrtulník, byla k vidění u hráze Vranovské přehrady. Naštěstí se nejednalo o akcí pátrací, či záchrannou, byť svým způsobem o určité záchraně můžeme mluvit. Společnost EG.D, člen skupiny E.ON, měnila stožáry vysokého napětí v rámci modernizace vedení i jejich nevyhovujícímu stavu. Jelikož se stožáry nacházejí v obtížně přístupném terénu, bylo zvolen pro jejich výměnu vrtulník. Celá akce trvala devadesát minut.


„Původní vývody vysokého napětí z vranovské vodní elektrárny, které přenášejí elektřinu směrem na Moravské Budějovice a do Znojma, se stavěly už v době budování elektrárny v roce 1936. Později k nim přibylo i vedení do Jemnice. Přitom vedení musela překonat i příkrý skalnatý sráz nad řekou Dyjí u samotné elektrárny. V tomto úseku byly použity atypické příhradové stožáry, které se v té době používaly pro vedení 110 kV, a všechna tři vedení byla na těchto společných stožárech umístěna. Jenže zapracoval zub času a při pochůzkových revizích bylo zjištěno narušení betonových základů a na konstrukci se objevila hloubková koroze. Proto jsme museli přistoupit k obnově těchto příhradových stožárů,“ vysvětluje Libor Pekárek, vedoucí výstavby ve společnosti EG.D.


Terén, ve kterém jsou stožáry vybudovány, je jen několik metrů vzdálen od hráze vranovské přehrady. Standardní stavební technika by se do něj nedostala, jelikož je velice prudký a skalnatý. Zároveň se stavba nachází v blízkosti Národního parku Podyjí. „Z tohoto důvodu jsme zvolili montáž pomocí vrtulníku. Samotný odnos starých stožárů a osazení dvou nových do předem zabetonovaných základů trvalo pouze devadesát minut. Nicméně tomu předcházelo několik týdnů příprav. Museli jsme společně s dodavatelem strhnout staré stožáry, nachystat je na odnos helikoptérou, připravit terén a vybetonovat nové základy,“ dodává Libor Pekárek.


Montáž nových stožárů, které jsou vysoké 24 metrů, provedla odborná firma ze Slovenska. Využila k tomu víceúčelový dvoumotorový vrtulník Mi-8. Pro EG.D to není první taková zkušenost. Například před čtyřmi lety využila společnost helikoptéru při montážních pracích a přepravě materiálu při budování kabelového vedení v CHKO Pálava na vrchu Děvín na Mikulovsku.

REKLAMA